Senaste nytt från (L) i riksdagen

Tack för liberala insatser i Europavalet

Jag vill börja med att tacka de nästan 170 000 människor runt om i Sverige som valde att lägga sin röst på Sveriges mest Europavänliga parti. Det är ett förtroende som förpliktigar och vi kommer att göra allt vi kan för att förvalta det förtroendet och jobba för liberala värderingar i Europaparlamentet.

Liberalerna gick till val på mer samarbete i Europa i en tid när många krafter vill rasera eller ha mindre samarbete. Det är jag stolt över. Vi är det enda partiet som sagt att det europeiska samarbetet måste fördjupas. Vi har tagit kampen mot högernationalisterna och vi liberaler har lyft samarbete som en väg för att lösa framtidens samhällsutmaningar - för jobben, tryggheten och klimatet. Men valresultatet är givetvis en stor besvikelse. Vi liberaler hade hoppats på mer. Det är tydligt att EU-kritiska vindar blåser och vi har inte lyckats mota bort dem.

Trots ett lågt valresultat har våra valarbetare vunnit en arbetsseger. Vi var uträknade veckor innan valet och har i flera mätningar stått utan mandat. Det är tack vara alla insatser från fantastiska liberaler som slitit i ur och skur, argumenterat, delat flygblad och knackat dörrar.

Tack till alla valarbetare!

Ett särskilt tack vill jag rikta till Karin Karlsbro som med bravur varit vår toppkandidat i denna valrörelse. Karin Karlsbro är en stabil, lugn och värderingsstyrd politiker som inte ryggar undan när det blåser. Tack till Karin Karlsbro! Vi liberaler kommer att fortsätta stå upp för europeiska samarbetet, inte bara i medvind utan också i motvind.

Liberala hälsningar,
Jan Björklund 2019-05-27