Fel väg att säga nej till social stöd från Ängelholm

Tre SD-politiker i Helsingborg, Malmö och Kristianstad har anslutit sig till moderaten Christian Sonessons offensiv mot återvändande IS-svenskar. Samma sak gäller även för SD i Ängelholm där man lagt en motion där man inte vill välkomna återvändare till Ängelholm, utan istället vill utesluta IS-medlemmar från att få sociala stöd från kommunen. Att detta strider mot Socialtjänstlagen bekymrar inte Sverigedemokraterna som hellre drar saken inför Förvaltningsrätten.
Som vanligt när det gäller SD handlar deras politiska agerande om förbud. Istället borde man ta lärdom av Stockholm där det liberala socialborgarrådet istället tagit initiativ till ett samarbete mellan socialtjänst, polis och åklagare för att utreda personerna för krigsförbrytelser, folkmord och brott mot mänskligheten.
Bra politik handlar om ledarskap och förmåga att tänka utanför ramarna för att finna de bästa lösningarna. Och inte att välja den enklaste vägen och därmed flytta ansvaret vidare.

Liberalerna Ängelholm
Charlotte Engblom