Alliansen ska inte skämmas för sänkta marginalskatter

Det lönar sig för dåligt att utbilda sig i Sverige. Jag tycker inte det är riktigt klokt att för breda akademikergrupper, ofta kvinnodominerade yrken i offentlig sektor, belönas man inte för att man investerar i en utbildning, tar studielån och avstår från lön under ett antal år.

En av orsakerna är den statliga inkomstskatten. I år kommer uppskattningsvis 6 av 10 barnmorskor och psykologer att betraktas som höginkomsttagare och får inte behålla ens hälften av den sist intjänade hundralappen.

Vi har tagit fram ny statistik, som vi presenterade 31 januari i Dagens Industri. Den visar att ingen annanstans i västvärlden slår höga marginalskatter in vid så låga inkomster som i Sverige.

Varje gång jag berättar om vårt förslag om att sänka marginalskatten på arbete anklagas vi av Socialdemokraterna för att sänka skatten för de rika och att öka klyftorna. Men den största klyftan idag går inte mellan yrkesgrupper, utan mellan den som har och den som inte har ett arbete.

Det har funnits en påtaglig rädsla och feghet att ta debatten om rättvisa och att stå upp för att jämlikhet i livschanser inte är detsamma som att alla ska tjäna lika mycket. Nu är det hög tid att komplettera arbetslinjen med en utbildningslinje. En kommande alliansregering måste stå upp för att Sverige ska vara ett land där det lönar sig att utbilda sig.

Hälsningar
Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna