Det är dags för liberalismen att få ett nytt ansikte

DEBATTARTIKEL I TIDNINGEN NU

Återigen dalar opinionssiffrorna för Liberalerna till historiskt låga siffror och ingenting händer från riksorganisationen för att förändra situationen. Vi anser att partiledaren måste bytas ut – och det snabbt!

Under de senaste åren har Liberalerna tagit fram ett fantastiskt partiprogram, som inte nått väljarna. Varför? Jo, av det enkla skälet att vi ändrat innehållet, men behållit förpackningen.

Ingen professionell marknadsförare skulle lansera en ny produkt med oförändrad design, i förhoppning att kunderna på egen hand upptäcker det förbättrade innehållet.  Ändå verkar partiledningen vara av den åsikten. Vi låter det vara osagt om det är av rädsla eller ointresse.

När Birgitta Ohlsson utmanade Jan Björklund var det som om Liberalerna bara hade två alternativ till partiledare. Är det verkligen så illa att ett parti med våra rötter endast har två kandidater?

Nu stundar valrörelsen och det kommer att krävas otroligt mycket jobb på gräsrotsnivå för att behålla de röster vi har – så länge inget händer i partitoppen.

Det är inte Björklund det är fel på. Han är en lysande debattör och oerhört påläst, men vad hjälper det när väljarna inte har förtroende för oss, när de längtar efter en ny, uppdaterad, liberal modell?

Det är dags att satsa på ny design. Våra väljare försvinner en efter en, och det vill inte vi ska hända. Vi som kämpar på lokal nivå måste få stöd från riksorganisationen genom att ha en publikmagnet i toppen. Det är inte för sent att göra något åt det. Vi vet att många väljare bestämmer sig på slutet.

Bästa partistyrelse - kör inte partiet i botten.  Gör något som förändrar det som kan bli en skrämmande verklighet i september 2018 - ett liberalt parti på utvisarbänken.
Se snabbt till att ge liberalismen ett nytt ansikte (t ex Carina Sandor eller någon annan karismatisk person) som kan ge Liberalerna de röster vi så väl förtjänar i valet.

Styrelsen för Liberalerna i Ängelholm
Eva Kullenberg