Liberalerna tror på valfrihet och bostäder

Ängelholm står inför det som många kommuner gör idag. Brist på bostäder. Liberalerna inser det och ser att vi måste bygga mer och på platser där människor vill bo.

Jag vill bo på en husbåt. Jag vill att det ska byggas husbåtar i Ängelholms kommun, där människor kan välja att bo. Precis som man idag kan i vissa kommuner, t ex Västerås och Stockholm. I Amsterdam i Holland är det ett boende där kanalsystemet används som tomtmark.

Skulle husbåtar kunna fungera i Ängelholms kommun? Givetvis. Fastighetsbildning kan omfatta vattenområden, och ”vattentomt” avsedd för en husbåt kan styckas av som en vanlig tomt. En husbåt klassas som fast egendom om den ”inte med lätthet kan flyttas”.  För att husbåten ska vara bostad bör det finnas permanent förbindelse med land genom elledningar och vatten och avlopp ska skötas enligt gällande regler.

Vi skulle kunna ha husbåtar i Skälderviken, Magnarp, Vejbystrand och varför inte i Skepparkroken och Björkhagen? Vi måste börja fundera över var och hur vi kan bygga på olika sätt och för olika målgrupper. Det är svårt att bygga idag, det är dyrt och många har synpunkter och åsikter. Därför är det viktigt att börja bygga – nu. Inte imorgon, inte om en månad eller ett år. NU.

Husbåtar är en del av att tänka nytt och annorlunda för Ängelholm som vi Liberaler ser fram emot att få göra efter valet 2018. Och själv ser jag fram emot när jag kan kliva över relingen och låsa upp dörren till min alldeles egna husbåt.

Eva Kullenberg
Ledamot, kommunfullmäktige, Ängelholm