Hur ska Sverige styras

Det är frågan som det politiska livet kretsar kring just nu, och jag tycker att det känns bra att vi i Liberalerna har ett tydligt, genomtänkt och sammanhängande svar:
Vi går till val för att tillsammans med de andra allianspartierna bli det största blocket och kunna ta över regeringsmakten.
Vi är inte beredda att göra oss beroende av Sverigedemokraterna eller förhandla politik med dem.
Eftersom vi liberaler inte vill ge något politiskt inflytande åt vare sig Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet, är vi beredda att medverka till blocköverskridande lösningar om det blir nödvändigt.
Många andra partier är fortfarande svaret skyldigt, vilket stod klart i söndagens Agenda. Väljarna förtjänar besked.

För drygt 20 år sedan genomförde Liberalerna rätten till personlig assistans. Då hette vi Folkpartiet, Bengt Westerberg var socialminister och jag arbetade som hans stabschef. Människor som tvingats leva instängda och på institutioner fick tack vare LSS-reformen makten över sitt eget liv. Det är den största frihetsreformen i svensk historia. Men nu hotas den friheten av den rödgröna regeringens nedskärningar i assistansersättningen och hårdare regeltolkningar. De måste stoppas nu. Människor måste få friheten tillbaka.

Nu växlar vi upp tempot i debatten, och samlar nyheter och argument på Facebook-sidan Friheten tillbaka. Gilla och dela gärna. Jag vill också påminna om att Bengt Westerberg  för Liberalernas räkning har tagit fram en rapport om LSS, rättigheterna och kostnaderna. Läs den gärna för ytterligare fördjupning.

Och apropå växla upp – den senaste veckan har medlemsvärvningen gått upp i turbofart, vilket är fantastiskt roligt. Jag ser i mina sociala medier att många värvar inför våra kommande medlemsomröstningar och provval. Jag tycker att det är alldeles utmärkt att bjuda in intresserade liberalt sinnade människor till vårt parti och visa hur de får konkret inflytande genom ett medlemskap.

Sommaren närmar sig, och med den en rad evenemang med chansen att träffa liberaler, kampanja och lyssna på Jan Björklund:

• Politikerveckan Järva 2017 anordnas för andra gången, och vill ta upp kampen med Almedalen som politiskt centrum. Järvaveckan går av stapeln 10–18 juni, och Liberalernas dag är söndagen den 11 juni, när Jan Björklund talar kl 18.30. Centrum för aktiviteterna är Spånga Idrottsplats strax utanför Stockholm. Läs mer här.
  • Liberalernas dag i Almedalen är måndagen den 3 juli. Jan Björklund talar i Almedalsparken kl 19.00.
  • Jan Björklunds sommartal hålls traditionsenligt på Dockepiren i Göteborg. Välkommen dit den 27 augusti kl 13.

Jag hoppas att vi ses där eller någon annanstans!

Liberala hälsningar,
Maria Arnholm