Idag tänker vi alla på Manchester

I dag tänker vi alla på Manchester. Det som skulle ha varit en underbar konsertkväll för tusentals besökare, varav många barn och ungdomar, blev en tragedi. Nu utreds attacken som ännu ett i raden av terrordåd mot det fria samhället. För liksom det fria samhället handlar om yttrandefrihet handlar det också om rätten att festa och lyssna på musik, eller för den delen rätten att ostört promenera på gågator och helghandla.

Attacken i Manchester blir också en påminnelse om hur beroende vi är av varandra i Europa. Terrorismen är i allt väsentligt ett internationellt hot där grupper samarbetar över gränserna. Om det finns ledtrådar till Sverige ska vi hjälpa britterna på alla sätt, liksom vi själva fick ovärderlig hjälp från andra länder när terrorn slog till i Sverige.

Det europeiska samarbetets uppdrag förändras i takt med tiden. När de sex grundarländerna på 1950-talet bildade det som växte fram till dagens EU var det inte brottsbekämpning, miljöförstöring och asylpolitik som var drivkraften. I dag ser världen annorlunda ut och detta är centrala arbetsuppgifter för EU.

De senaste åren har det blåst hård motvind för Europavänner, men jag ser flera tecken på att det håller på att vända. Emmanuel Macrons övertygande seger i det franska presidentvalet skedde på ett tydligt Europavänligt budskap, och även i Nederländerna vände sig väljarna bort från de extremkrafter som ville bryta upp unionen. Vi kan också glädjas åt att våra liberala vänner i Tyskland har gått mycket bra i flera delstatsval på senare tid, vilket bådar gott inför höstens val till förbundsdagen.

Den europeiska unionen ska ägna sig åt de problem som måste lösas gemensamt, och när samhället förändras måste även EU göra det. Som Sveriges mest Europavänliga parti har vi ett särskilt ansvar att fundera över EU:s uppdrag.

Utdrag ur Maria Arnholms brev från partisekreteraren.