Debatten om slöjtvånget

Kvinnoförtrycket i Iran har hamnat i blixtbelysning de senaste dagarna. Många är kritiska mot att handelsminister Ann Linde och andra kvinnor i den svenska delegationen accepterade att bära slöja under det svenska regeringsbesöket i Iran.

Varför är detta en fråga som engagerar många liberaler? Därför att det handlar om människors frihet.

Som liberaler anser vi att det är självklart att alla människor ska ha rätt att avgöra vilka kläder de vill bära (i alla fall privat, i yrkeslivet kan det förekomma situationer där klädkoder är berättigade). Den rätten är lika viktig för alla, både kvinnor och män, och oavsett om det handlar om Sverige eller om något annat land. Det är också oacceptabelt att vuxna kvinnor som själva valt att bära slöja utsätts för trakasserier, något som ofta förekommer både i Sverige och i andra länder.

Iran är ett av de länder i världen där förtrycket av kvinnor är som hårdast. Ett av uttrycken för kvinnors systematiska och strukturella underordning är att kvinnor förbjuds att själva välja sin klädsel, utan måste bära huvudduk när de visar sig offentligt.

Att lyfta fram detta som ett förtryck är inte detsamma som att säga att alla kvinnor som frivilligt bär slöja egentligen är förtryckta eller att slöjan i sig alltid utgör förtryck. Men när slöjan, som i Iran, påtvingas kvinnor mot deras vilja blir den en symbol för förtrycket av kvinnor.

Samma sak förekommer också i Sverige. Här utsätts kvinnor för hedersrelaterade bestraffningar av självutnämnda (manliga) moralväktare därför att de trotsar deras påbud om att de ska bära slöja.

Statsrådet Ann Linde bär i vanliga fall inte slöja, men hon gjorde det under sitt besök i Iran. Det symboliska budskapet blir att ett statsråd i en regering som kallar sig feministisk underkastar sig de klädregler i Iran som är en symbol för kvinnors underordning. Denna symbolik är olycklig, och den borde ha undvikits.

Vi liberaler värnar religionsfriheten, och vi värnar varje människas rätt att välja att bära eller inte bära ett visst klädesplagg. Frihet måste försvaras – både i Sverige och i Iran.

Debatten om slöjtvånget i Iran visar också hur viktigt det är att vi liberaler vågar vara tydliga. Alla kommer inte alltid att gilla allt vi säger. Men vi kan aldrig skaffa oss vänner om vi inte är beredda på att få angrepp från våra meningsmotståndare.

Utdrag ur Maria Arnholms nyhetsbrev 14 februari 2017