Vi samarbetar inte med SD

Vi i Liberalerna säger samma sak som vi sagt tidigare. Vi tror på Alliansen och vi kommer att arbeta varje dag fram till valdagen för att stärka Liberalerna och åstadkomma en Alliansseger i valet.

Vår uppgift är att arbeta för en liberal samhällsutveckling. Allianssamarbetet är vårt bästa instrument för att åstadkomma detta.

Därför samarbetar inte vi i Liberalerna med Sverigedemokraterna. Det är ett parti vars vision handlar om att förändra samhället i antiliberal riktning. I centrala liberala frågor som individualism, jämställdhet och internationellt samarbete råder det en djup klyfta mellan oss liberaler och SD.

Svensk politik befinner sig i ett svårt parlamentariskt läge. Men vi måste också konstatera att en Alliansregering som skulle tillträtt i dag, med det valresultat som väljarna röstade fram 2014, hade blivit helt beroende av Sverigedemokraternas aktiva stöd. Det stödet kommer naturligtvis inte gratis, utan Jimmie Åkesson kommer i det läget att gradvis trappa upp sina krav på politiska gentjänster.

Därför är det olyckligt att Moderaterna öppnar för att samarbeta med Sverigedemokraterna i enskilda frågor och bilda regering med deras aktiva stöd. För Liberalerna är detta inte ett alternativ.

För oss bygger Allianssamarbetet på att vi fyra partier kan styra Sverige utan att vara beroende av politikens ytterkantspartier. Det är då som Allianssamarbetet kan bidra till liberal samhällsutveckling. Därför säger Liberalerna nej till att samarbeta med Sverigedemokraterna.

Läs gärna intervjun med Jan Björklund i Dagens Nyheter i dag. Jag citerar också gärna vår gruppledare Christer Nylander:

”Vi tror på Alliansen. Vi tror inte på Stefan Löfven. Vi tror inte på nyvalskaos. Och vi samarbetar inte med Sverigedemokraterna.”

Maria Arnholm
Patrisekreterare