Upprördheten växer

Upprördheten växer kring regeringens försämringar av den personliga assistansen för människor med funktionsnedsättning. I lördags deltog jag själv i Liberalernas kampanj i Lidingö centrum för att slå vakt om LSS-reformen, och jag vet att många liknande aktiviteter pågår runt om i landet. Liberalerna i Skåne har tagit initiativ till en namninsamling som vi alla kan hjälpas åt att fylla på: http://bit.ly/2dYADMz

När Liberalerna protesterar mot försämringen av assistansersättningen börjar en del debattörer nu anklaga oss för populism. De kunde inte ha mer fel. Vi protesterar inte för att plocka billiga politiska poäng, utan för att detta är en fråga som rör vid vår liberala hjärtenerv: rätten för varje människa att kunna bestämma över sin egen tillvaro.

Vi ska vara stolta över att Liberalerna en gång i tiden drev igenom LSS-lagstiftningen. För den som använder personlig assistans handlar det om skillnaden mellan ofrihet och frihet i den egna vardagen. Tack vare personlig assistans har fler människor makten över sin privata tillvaro och sitt sociala liv. För en del betyder assistans också möjligheten att ha ett jobb, eller möjligheten för de anhöriga att ha ett jobb eftersom de vet att vardagen för familjemedlemmen fungerar tack vare assistansen.

En del säger att försämringarna handlar om att strama upp kostnadskontrollen och minska fusk och överutnyttjande. Men i så fall är regeringens strategi mycket märklig. I stället för att rikta in arbetet mot oseriösa aktörer stramas villkoren åt för dem om verkligen behöver stöd. Det är fusk som ska bekämpas, inte personer med funktionsnedsättning.

Därför är detta en fråga som engagerar så många liberaler. Ta nu tillfället, starta egna kampanjaktiviteter och håll debatten levande.

Riksdagens motionstid avslutades ju tidigare i oktober, och Liberalerna har lagt fram en lång rad motioner inom allt från bostadspolitik och arbetsmarknad till sjukvård och barns rättigheter. Vill du själv botanisera bland alla partiets motioner (liksom dem vi lagt tillsammans med andra allianspartier) hittar du dem här: http://bit.ly/2dYwUhR Du kan också filtrera sökresultatet om du vill fördjupa dig på ett visst riksdagsutskott.

Liberala hälsningar
Maria Arnholm