Liberalernas budgetmotion

I Liberalernas budgetmotion ger vi oss i kast med flera av de problem som människor möter i Sverige idag:

• Alldeles för många får inte gå till jobbet och försörja sig själva. Liberalerna har en konkret plan för hur Arbetsförmedlingen kan skrotas och ersättas med effektivt stöd till dem som behöver det mest.
  • En kvarts miljon pensionärer i Sverige lever under EU:s fattigdomsgräns. Liberalerna vill höja bostadstillägget så att fler äldre kan styra över sina liv.
  • På många håll känner sig människor otrygga, de tycker inte att brottsbekämpningen fungerar. Svensk polis behöver en nystart. Liberalerna föreslår 2500 fler poliser, bättre polisutbildning och skärpta straff för angrepp mot blåljuspersonal.

Den fråga som nästan alla pratar om – och som hänger ihop med nästan alla andra frågor – är förstås integrationen. Hur ska alla de människor som kommit hit under några år få vara med och bidra, försörja sig själva och kunna uppfylla sina drömmar? Här ska vi liberaler kliva fram. Vi ska fortsätta utveckla en integrationspolitik om hur fler dörrar kan öppnas, från utanförskap in i det svenska samhället: Med bland annat kunskapsskola, avreglerad bostadsmarknad, startjobb och jämställdhet. En politik som förenar humanism med realism, utifrån det som är liberalismens kärna: att det viktiga inte är var du kommer ifrån, utan vart du är på väg.