Folkpartiet byter namn till Liberalerna

Nyhetsbrev från Maria Arnholm:

Hej!

I dag skriver jag till alla er som är medlemmar i Folkpartiet Liberalerna. Jag vill berätta för er att partistyrelsen kommer att föreslå landsmötet den 20–22 november att vårt parti ska byta namn till Liberalerna.

Landsmötet kommer också att ta ställning till många stora och viktiga frågor kring vår politik, men frågan om partinamnet är av en alldeles särskild betydelse för alla som tillhör partiet. Det är därför jag vill informera er om just detta förslag.

Många av er blir nog glada när ni läser om ett eventuellt namnbyte, andra blir kanske fundersamma eller lite oroliga. Jag vill därför berätta kort om hur partistyrelsen tänkt.

Vår identitet blir tydligare. Vårt parti är det enda som har liberalismen i sitt DNA redan från början. Vi vill att det ska synas i namnet.

Världen behöver fler liberaler. I dag hotas de liberala värderingarna mer än på mycket länge, både från höger och från vänster. Vi ska ta strid för dessa värderingar och bjuda in fler människor att vara med.

Det blir ännu ett steg i att förnya vårt parti. Politiken är alltid viktigast. Utvecklingen av nya förslag är i full gång, men vi behöver dessutom förändra sättet att berätta om oss själva inför väljarna. Partinamnet är vår varudeklaration. Vi ska heta det vi är.

Vi lever i en allt mer internationell värld. I andra länder är det oftast konservativa partier som kallar sig för Folkpartiet. För många människor med rötterna utomlands är det inte alls självklart att namnet Folkpartiet signalerar liberalism.

Den liberala rörelsen i Sverige har historiskt haft olika namn: Frisinnade landsföreningen, Liberala samlingspartiet och så vidare. Namnet Folkpartiet fick vi 1934, och år 1990 kompletterades det till Folkpartiet Liberalerna.

Det senaste året har allt fler förespråkat ett namnbyte till Liberalerna. Frågan har diskuterats intensivt på många håll i partiet, och flera motioner har kommit till landsmötet.

Det finns förstås också argument emot ett namnbyte. Partistyrelsen har använt sommaren och hösten till att noggrant väga argumenten för och emot, och lyssna av stämningarna inom partiet. Partistyrelsen har nu kommit fram till att skälen för väger tyngre, och överlämnar detta förslag till landsmötet. Det är där frågan avgörs i demokratisk ordning.

Liberala hälsningar

Maria Arnholm