Insändare

Nu står Socialdemokraterna ensamma kvar

För en tid sedan presenterade Socialdemokraterna i Ängelholm sitt budgetförslag för valåret 2018. Lars Nyanders (S) stora nummer tycks vara ”digitaliseringen”. Visst är detta viktigt och angeläget, men prioriteringen känns obegriplig i ljuset av att S samtidigt föreslår stora besparingar i välfärdens hjärta.

Där fattas nämligen cirka 12 miljoner kronor i skola, gymnasieskola, omsorg om funktionsnedsatta samt individ- och familjeomsorgen i det förslag som Lars Nyander (S) presenterat. Utöver det föreslås neddragningar inom äldreomsorgen med drygt 5 miljoner kronor.

Socialdemokraternas budget för nästa år bör aldrig tillåtas gå igenom. Tacksamt nog är chanserna goda att förslaget faller. Socialdemokraternas budgetsamarbete med Engelholmspartiet har havererat och S står nu ensamma med sin budget.

Alliansen tror på att politiken behöver mer av samarbete och gemensamt ansvarstagande. Vi arbetar därför med ett budgetförslag som våra fyra partier tillsammans står bakom. Det ekonomiska läget är tufft, men vi kommer göra allt som står i vår makt för att värna välfärdens hjärta – Ängelholms barn och unga, de som har det svårt eller som har någon form av funktionsnedsättning. Resurserna för detta skapar vi bland annat genom att spara på den centrala administrationen som tillåtits växa under Socialdemokraternas ledning.

Socialdemokraterna lägger 2018 en ansvarslös budget som skär stora hål i välfärden för att gå ihop på sista raden. Trots förra årets skattehöjning saknas nu pengar för att garantera skola och omsorg. Alliansen tror på en annan väg framåt för Ängelholms kommun byggd på samarbete, ansvarstagande, politiska prioriteringar och minskad kommunal administration. Ängelholm behöver ett nytt styre.

Robin Holmberg (M)
Liss Böcker (C)
Eva Kullenberg (L)
Linda Persson (KD)

Kultur för framtidens Ängelholm

Allians för Ängelholm ser kulturen som en drivkraft i utvecklingen av kommunen. I Ängelholm finns ett rikt kulturliv som måste få förutsättningar att i ändamålsenliga lokaler få fortsätta att arbeta för och med kultur.

Forskning visar att kultur är viktig för folkhälsan. Det gäller oss alla - barn, ungdomar, vuxna och äldre. Alla människor mår bättre, presterar bättre och kan bli friskare av kultur. Brist på självkänsla och depressioner kan avhjälpas med dans, personer med minnessjukdomar återupplever minnen med musikens hjälp, några tar sig igenom sorgearbete genom att lära sig skriva korta dikter och hundratusentals svenskar släpper loss sina endorfiner genom körsång.

Vad händer då i Ängelholm? Inte mycket, tyvärr. För tre år sedan fanns planer på ett Kulturstråk i Ängelholm. Biblioteket skulle stå i centrum och genom spännande ombyggnation bli en naturlig mötesplats med en efterlängtad scen. Inget har hänt på tre år av Socialdemokratiskt styre. Saken ”utreds” och en fastighetsgrupp har fått i uppgift att se över saken. Biblioteket, som redan för fem år sedan behövde en totalrenovering, bl.a. på grund av läckande tak, har nödtorftigt lagats. Personalen kämpar för att ge de drygt 100 000 årliga besökarna en välkomnande och inspirerande upplevelse.

Att en central mötesplats tillåts förfalla är en katastrof. Det går inte att bara att skylla på politisk oenighet. Snart är biblioteket som Parkskolan, en utdömd lokal som enbart kostar invånarna miljoner i uppvärmning under tiden som sakerna utreds – till ingen nytta för någon.

Kulturen hamnar hela tiden längst ner på Socialdemokraternas och Engelholmspartiets agenda. Inga beslut fattas och tiden går.

Detta vill Allians för Ängelholm ändra på. Vi vill se att idéerna i Kulturstråket plockas upp, uppdateras och realiseras, utöka den offentliga konsten, satsa på fler scener och bjuda in ängelholmarna att tillsammans med politiken utveckla kulturen.

Genom rätt förutsättningar kan vi skapa ett hälsosammare Ängelholm livskvalitet för alla åldrar. Kulturen står högt upp på Allians för Ängelholms agenda.

Eva Kullenberg, L
Robin Holmberg, M