Låt Stadsparken vara en grönskande oas

”Vi tycks vara tillbaka vid samma frågor som i valrörelsen”, sa Lars Nyander (S) i en intervju i NST/HD redan i maj. Anledningen till detta var att Liberalerna då hade lagt en fram en motion om att Klippanvägens förlängning skulle utredas. Och jag är beredd att ge Lars Nyander rätt, för en gång skull.

Vi är tillbaka vid samma frågor som i valrörelsen 2014. Men med den skillnaden att nu är det fler partier som gillar Liberalernas förslag, och till och med backar upp oss. Kanske är det så att tiden och verkligheten kommit i fatt.

Ska vi klara infrastrukturen till det nya Stationsområdet och Parallelltrapetsen måste vi ha en enkel väg in till de nya stadsdelarna. Samma sak gäller för alla våra turister som idag har problem att hitta till stranden och havet, om de inte varit här förut. Dessutom tror vi att ängelholmarna vill att Stadsparken ska vara en lugn, grönskande oas och inte en bullrig, trång genomfartsled till Havsbaden och Klitterhus.

Ängelholm står inför ett fantastiskt lyft vad gäller innerstaden. Efter kommunfullmäktiges beslut att lägga ut Parkskolan till försäljning finns det åter hopp om att byggnaden får den kärleksfulla upprustning som den är värd. Okej, den blir inte längre en skola eller ett allaktivitetshus. Istället får vi en ny spännande byggnad där stora delar av den gamla fasaden blir kvar och istället för parkeringar finns det plats för nya byggnader och ännu mer grönska då Stadsparken utvidgas och äntligen bli värdig sitt namn.

Att genomföra Klippanvägens förlängning är en självklarhet. Låt Skolgatan vid Stadsparken bli ett gångfartsområde och låt den stora trafiken ledas via Klippanvägen. Då får vi precis den oas vi önskar i Stadsparken och turisterna och de boende kan ta sig till havet och Stationsområdet den enkla vägen. Precis som vi Liberaler har föreslagit sedan 1989.

Charlotte Engblom (L)
Sonny Rosén (L)